Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 17 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vzdělávání seniorů v rámci U3V z pohledu lektorů
Havelková, Lucie ; Dostálová, Vladimíra (vedoucí práce) ; Vronský, Jiří (oponent)
Tématem této diplomové práce je vzdělávání seniorů v rámci univerzit třetího věku na Univerzitě Karlově v Praze z pohledu lektorů. Práce se zabývá klíčovými aspekty tohoto tématu, a to jak z teoretického, tak i praktického hlediska. Hlavním cílem je porozumět procesu vzdělávání seniorů, jak ho vnímají lektoři. Práce popisuje jejich získané zkušenosti, možnosti rozvoje vzdělávání seniorů a vnímané bariéry ve vzdělávání této populace na U3V v rámci celoživotního učení. Teoretická část práce slouží jako základní rámec pro pochopení problematiky vzdělávání seniorů. Využívá odbornou literaturu k definování klíčových pojmů a konceptů. Důraz je kladen na význam celoživotního učení pro seniory a na specifika vzdělávacího procesu v tomto kontextu. Další kapitoly jsou zaměřeny na samotné lektory v souvislosti s didaktickým procesem a psychodidaktikou. Zabývají se osobností lektora, jeho rolí a jeho kompetencemi. Praktickou část práce tvoří samotný výzkum. Ten byl realizován formou polostrukturovaných rozhovorů autorky s lektory celoživotního vzdělávání. Kladené otázky se týkaly oblasti zkušeností lektorů se vzděláváním seniorů, možných bariér v této oblasti a také toho, jaké možnosti vidí v oblasti celoživotního vzdělávání. Získané odpovědi přinesly také užitečné informace o motivaci lektorů pro jejich...
Vzdělávání seniorů v rámci U3V z pohledu lektorů
Havelková, Lucie ; Dostálová, Vladimíra (vedoucí práce) ; Dvořáková, Danuše (oponent)
1 ABSTRAKT Tématem práce je vzdělávání seniorů v rámci univerzit třetího věku na Univerzitě Karlově z pohledu lektorů. Práce popisuje jejich získané zkušenosti, možnosti a vnímané bariéry ve vzdělávání této populace na U3V v rámci celoživotního učení. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a empirickou. Teoretická část vymezuje základní pojmy pomocí odborné literatury. Pojednává o významu učení se populace seniorů a o specifikách tohoto edukačního procesu. Další kapitoly jsou zaměřeny na samotné lektory v souvislosti s didaktickým procesem a psychodidaktikou. Zabývají se osobností lektora, jeho rolí a jeho kompetencemi. Teoretická část je doplněna o data o vývoji U3V na Univerzitě Karlově. KLÍČOVÁ SLOVA celoživotní vzdělávání, motivace seniorů ke vzdělávání, stárnutí, senioři, Univerzita třetího věku, U3V, bariéry ve vzdělávání
Úroveň výživových znalostí pacientů s diagnózou diabetes mellitus
DVOŘÁKOVÁ, Monika
Současný stav: Onemocnění diabetes mellitus je v současné době považováno jako světová epidemie civilizačního onemocnění. Největší počet nemocných v populaci tvoří seniorská populace. A právě seniorská populace bývá ve většině případů velmi málo až nedostatečně informována o dodržování dietního opatření a životního stylu u tohoto onemocnění. Díky nedostatku informací může často docházet ke komplikacím onemocnění, které mohou vést až k fatálním následkům jako je úmrtí pacienta. Onemocnění diabetes mellitus je v současné době považováno jako nejčastější civilizační onemocnění a je uváděno jako devátá nejčastější příčina smrti. Cílem práce bylo zmapování výživových znalostí pacientů v seniorském věku s onemocněním diabetes mellitus. Dále pak vytvořen edukační plán, se kterým bylo zjišťováno, jak může vytvořený edukační plán ovlivnit znalosti pacientů o diabetickém opatření. Metodika práce: Výzkumné šetření bylo realizováno formou kvantitativního i kvalitativního šetření. Technikou sběru dat pro kvantitativní metodu byl vytvořen dotazník. Jako kvalitativní metoda byla použita metoda nestandardizovaného rozhovoru s pacienty s diabetem mellitem s použitím námi vytvořeného edukačního plánu. Výzkumný vzorek byl tvořen pacienty s diagnostikovaným diabetem mellitem. Jednalo se o 200 respondentů. Výběr výzkumného vzorku pro kvalitativní výzkumné šetření byl vybrán záměrně a velikost výzkumného souboru byla určována teoretickým nasycením dat. Následně bylo vybráno pět pacientů, se kterými byl realizován nestandardizovaný rozhovor s použitím edukačního plánu. Výsledky: Z výzkumného šetření vyplývá, že pacienti s onemocněním diabetes mellitus mají vysokou znalost v oblasti výživových opatření, která se týkají především konzumace vhodných a nevhodných potravin či nápojů ve stravě diabetika. I přestože pacienti prokázali svoje znalosti ohledně stravovacích návyků, byly zde i oblasti, ve kterých mají pacienti nedostatek informací. Jedná se například o používání výměnných jednotek ve stravě či konzumace DIA výrobků. Oslovení respondenti chtěli v následném rozhovoru s edukačním plánem osvojit právě praktické používání výměnných jednotek ve stravě nebo používání náhradního sladidla. Závěry a doporučení pro praxi: Dle výsledků výzkumného šetření jsme prokázali, že úroveň výživových znalostí v seniorském věku je na vysoké úrovni. Dále jsme také prokázali, že znalosti o diabetické dietě jsou závislé na vzdělání oslovených respondentů. Na základě analýzy všech dal, byl vytvořen edukační plán pro možnou edukaci, či reedukaci pacienta s onemocněním diabetes mellitus.
Možnosti rozvoje kognitivních funkcí u seniorů
Dvořáková, Veronika ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Diplomová práce se zabývá možnostmi rozvoje kognitivních funkcí u seniorů. Je zaměřena na nejčastěji narušené kognitivní funkce ve vyšším věku. Hlavními cíli práce bylo zjistit, jak jsou kognitivní funkce stimulovány u osob v seniorském věku v rámci pobytových služeb neboli v domovech pro seniory, dále v terénních pečovatelských službách a také u seniorů žijících samostatně, kteří jsou závislí na podpoře rodinných příslušníků. Dalším cílem bylo vytvoření konkrétního intervenčního programu, jenž bude mít příznivý vliv na rozvoj kognitivních funkcí u seniorů. Výsledky, získané z analýzy jednotlivých rozhovorů, jsou sepsány do tří případových studií, které jsou rozděleny dle výše zmíněných služeb. Výsledky tohoto kvalitativního výzkumu poukazují na to, že v každé ze sledovaných forem péče se pokouší věnovat seniorovi a jeho kognitivním funkcím. V některých případech bylo zjištěno cílené zaměření pouze na paměť, jinde se zase zaměřují na všestranný rozvoj kognitivních funkcí. Vždy však pracují s individuálními potřebami a zdravotním stavem seniora. Rozhovory bylo odhaleno, že oslovení pracovníci podporují rozvoj kognitivních funkcí přímo určenými aktivitami v průběhu celého dne. Naopak rodinní příslušníci u svých blízkých, v seniorském věku, rozvíjí formou rozhovorů především dlouhodobou paměť. Druhým...
Štěstí v seniorském věku
Poláková, Anna ; Ondrušová, Jiřina (vedoucí práce) ; Krahulcová, Beáta (oponent)
Diplomová práce se zabývá štěstím v seniorském věku. Hledá odpovědi na otázky, zda mohou být starší lidé šťastní, a jak bychom měli stárnou a neztratit spokojenost. Přibližuje význam slova štěstí, předkládá několik pohledů na stáří. Zjišťuje přítomnost štěstí v seniorském věku a cesty k němu. Součástí práce je sedm kazuistik, které mají být vzorem právě pro šťastný život i v jeho druhé polovině. Doplňují výsledky teoretické práce.
Využití canisterapie u seniorů žijících v domově důchodců
Prošková, Martina ; Vařeková, Jitka (vedoucí práce) ; Prajerová, Květa (oponent)
2 ABSTRAKT Název práce: Využití canisterapie u seniorů v domově důchodců Cíl: Cílem mé práce bylo sledovat vliv canisterapie a jejích metod na kvalitu života seniorů žijících v geriatrickém zařízení. Kvalitativní šetření bylo zaměřeno především na změny v oblasti sociability a sociálních dovedností, kognitivní oblast zejména stimulaci vnímání, trénink paměti, pozornosti a vliv na celkovou adaptaci v novém prostředí domova důchodců. Metody: Výzkum má povahu kvalitativní, metodou výzkumu se stalo vzhledem k mé přímé účasti na něm participační pozorování, v kombinaci s nestrukturovanými rozhovory. Výsledky: Pomocí rozhovorů a kazuistik byl přiblížen proces canisterapie a jejích metod u seniorů žijících v domově důchodců. Výsledky poukazují na pozitivní působení zejména v oblastech sociability a sociálních dovedností, kognitivní oblast a celkovou adaptaci v novém prostředí domova důchodců. Klíčová slova: canisterapie, geriatrie, seniorský věk, domov důchodců
Senioři se zrakovým postižením v kontextu kvality života
Müllerová, Petra ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Mlčková, Marie (oponent)
MÜLLEROVÁ, Petra. Senioři se zrakovým postižením v kontextu kvality života. Praha: Pedagogická fakulta Univerzita Karlova, 2013. 53 s. Bakalářská práce. Tato práce pojednává o procesu stárnutí a následného stáří z pohledu biologických a psychosociálních aspektů s ohledem na zraková postižení. Po vymezení základní charakteristiky stáří a zrakového postižení se práce zabývá životem jedné osoby v seniorském věku se zrakovým postižením, která žije v domově pro zrakově postižené Palata. Cílem práce je poukázat na kvalitu života osob se zrakovým postižením v postproduktivním věku. V závěru práce je doporučení pro speciálně pedagogickou teorii a praxi týkající se osob v seniorském věku. Klíčová slova: biologické a psychosociální hledisko stárnutí, seniorský věk, zraková postižení, kvalita života v postproduktivním věku, instituce Palata
Vliv kompenzačního programu na držení těla u seniorů
Hajná, Daniela ; Hošková, Blanka (vedoucí práce) ; Nováková, Pavlína (oponent)
Název: Vliv kompenzačního programu na držení těla u seniorů. Cíle: Cílem práce je posouzení efektivity dvouměsíčního kompenzačního programu na držení těla u probandek v seniorském věku. Program se skládá z cviků dle Jandovy metody senzomotorické stimulace, dechového cvičení a masáží plosek nohou. Metody: Jedná se o kvalitativní výzkum empirického rázu. Studie má formu kvaziexperimentu. Výběr testované skupiny byl záměrný podle účelové techniky. Účastníci byli vybrání podle předem stanovené charakteristiky. Výzkumu se zúčastnily čtyři ženy ve věku 83 až 87 let. K nasbírání empirických dat měřených probandek byla využita Pohledová metoda podle Kleina, Thomase a Mayera, Cramptonovy testy, Thomayerova vzdálenost, plantogram a fotografická dokumentace. Výsledky: Po dvouměsíčním kompenzačním programu byly zaznamenány rozdíly v postuře hodnocené Pohledovou metodou podle Kleina, Thomase a Mayera. Cramptonovy testy ukázaly zlepšení pouze u jedné z účastnic a Thomayerova vzdálenost prokázala zlepšení pohybu páteře u dvou probandek, které se měření účastnily. Dle plantogramů bylo prokázáno zlepšení podélné klenby u třech účastnic a u všech účastnic se zlepšilo postavení prstů. Klíčová slova: Seniorský věk, držení těla, pohybový systém, prevence, kompenzační cvičení.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 17 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.